Saturday, November 3, 2007

حالة كركبة

اعلم جيدا انكم هجرتوني و اعلم ان احد لن يقرأ هذا البوست لانني تأخرت كثيرا في كتابة بوست جديد و لكن لي


اعذار كثيرة في هذا الشأن و هو انني كنت اعاني من حالة كركبة داخلية شديدة فامتنعت عن الكتابة عمدا حتي


يخرج البوست الجديد لي في صورة تمنيت ان تكون مبهجة و ان لم تكن فتكون مفيدة او حتي مسلية او لها أي


قيمة لمن يطالعها لذا انتظرت لحين ارتب الكركبة التي اجتاحتني اذ فجأة و دون أي سابق انذارحتي لا اذعج


رواد مدونتي بكلام مشتت لا قيمة له

و بعدما فشلت في ترتيب ما بداخلي قررت ان اكتب لعل الكتابة تساعد معي في خفض معدلات الشتات التي


اصابتني مؤخرا و التي دفعتني الان لكتابة أي شئ سيطرأ عل ذهني



اشعر بأني سعيدة و حزينة في نفس ذات اللحظة كما اشعر ايضا باني طيبة جدا في نفس الوقت ايضا بل و اشعر


انني وصلت لاعلي درجات الايمان بالله و القرب منه في الوقت الذي اكاد ان اصل فيه لحالة من التساؤلات -




المرعبة عن الله و عن الحياة الاسئلة اياها بتاعت اخوانا الوجوديين –





حاجة كمان انني اخاف من فكرة الموت وحيدة و هذه الفكلرة متضخمة لي منذ سنوات
حينما قرأت خبر عن



اكتشاف حثة عجوز بعد وفاتها بشهور و ما دفع لابلاغ عنها هو الرائحة الكريهه التي شعر بها الجيران منبعثة



من شقة المرحومة وقتها و وقتها فقط انتابني احساس مفزع بانني سأكون مكانها و ما يفزعني اكثر هو ان معظم



اصاباتي باي مرض تأتي و انا وحدي في البيت............؟؟؟؟


فيه حاجة كمان مهمة جدا و هي انني بحب محمد جدا – بالمناسبة محمد ده خطيبي و اروع انسان في الدنيا – و
عشان كده انا دائمة البحث عن كيفية اسعاده و بادعي ربنا يوفقني واقدر اسعده


لكن انا مش راضية عن ادائي في الشغل


و كمان بافكر في لون شقتي الزوجية التي بدأت في تأثيثها


وفي نفس الوقت باحاول ارجع بعض اصدقائي و صديقاتي اليي وقعوا مني في زحمة الشغل و الدنيا و الحاجات


التانية


يارب الهرتلة اللي فاتت تغفر لي عندكم و تغفر لي عند نفسي لانقطاعي عن الكتابة الفترة الماضية و ربنا ما



ياخر لي بوستات

11 comments:

اميرة هشام said...

انا دايما بخش مدونتك ياااميرة

وبقراها دايما وقعدت مستنية البوست الجديد ده

لاتعتذري عما فعلتي ياسيدتي:)

Anonymous said...

اجمل مافي تدوينك التلقائية واجمل ما في التدوينات القادمة عفويتها ....فلا تضيعيهاواحب ان اقول لك انني قدمررت قبلك بالحالة الايمانية العالية دي ووقتها كنت في سلام نفسي هائل لدرجة اني الفت قصة عن انسان ناجح جدا بعد ترقيته يأتيه ملك الموت ويصارحه بحقيقته ويطلب منه ان يذهب معه فيذهب معه دون تردد..ان تكوني مع اي احد شيئ وأن تكوني مع الخالق شيئ اخر ..تماما .بالمناسبة حاولي تشوفي اللون السيمون!!

Anonymous said...

هي كانت حالة كركبة ولا نضافة تامة ......عموما التدوين موش محتاج تحضير في العادة لكن محناج نوتة تكون معاكي في شنطتك علي طول تكتبي فيها اي فكرة او انطباع او شعور ومش لازم يا ستي تنامي في كل مواصلة يعني

Anonymous said...

والله يا اللي ما تتسمي ليك حق في سؤالك...شايفه يا هانم ..فضحتينا وخليتي اللي ما يتسماش كتب ان عندك حالة نضافة مش كركبة ....وانا اللي قلت دي ردت علي برد ايييييه..يفحم تيجي بعد ده كله تكتبي كده..عموما انتي مالكيش عذر واللي شايف ان لها عذر يقوله الف مرحبا...علي فكرة الاخ التايه ده الظاهر انه معرفش يوقع بس انا اكتشفت ان له مدونة اسمها وسط البلد وهي صعبه قوي في كتابتها والوصول ليها لكن خدمة مني هاكتب العنوان ويا ريت تزوروه هناك وتعلقوه ..احم...اقصد تعلقوا علي كلامه
wes6elbalad.blogspot.com

amiragad said...

اميرة الجميلة متشكرة جدا علي تشريفك مدونتي لاول مرة و ربنا ما يقطع لك عادة و ربنا يخليكي ليا و يخلي لنا قعدات البنات فاكراها يا ميرو


الاستاذ التائة و لا اعرف سبب توهانك و لا عارفة ادخل مدونتك حتي بعدارشادات الاخ الملول اشكرك علي رأيك الذي اسعدني كثيرا علي فكرة انا كمان كنت بفكر في السيمون

واحد ملول :انا اتسميت من 24 سنه (اميرة ) وعلي فكرة مش عارفة ادخل مدونتك انت كمان

تايه في وسط البلد said...

اميرة اعتقد ان الاخ الملول مش قصده انتي انما الاخ اللي علق بعدي علي اساس انه ما اختارش اسم وهو يستحق الشكر انه نبهنا اني موقعتش كويس وفيه شوية صعوبه في دخول المدونة عشان جديده لكن بيتهيالي دلوقتي تقدروا تشرفوني بمجرد الضغط علي اسمي ويا رب تشرفوني بالتعليق

amiragad said...

تايه في وسط البلد حاولت اترك من تعليق في اكثر من مرة لكن مش تافع عموما انا كنت باقولك جزاك الله خيرا علي هده المعلومات و لكن حاول تظهر شخصيتك في كتاباتك و عشان نقدر نتعرف عليه و نعرفك منها

تايه في وسط البلد said...

اشكرك علي تعليقاتك لكن احب ان اقول ان اسمك قد ذكر في تدوين اخر ومطلوب منك تصحيح في تعليق ستعرفينه حين تقرأي ودائما انت صاحبة بيت

لو كنت أعلم said...

عود أحمد يا أميرة

ياستي مش مهم الكركبة

المهم إنك تكوني متأكدة من قدرتك على تجاوز الكركبة دي

وربنا يوفقك بإذن الله إنت وخطيبك ياااااااااااااارب

تحياتي

تايه في وسط البلد said...
This comment has been removed by the author.
تايه في وسط البلد said...
This comment has been removed by the author.