Thursday, August 23, 2007

هي دي مصر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

في طريق العودة من النوبارية- تلك المدينة الجرداء التي

استعمرها الذبا ب بأمر من وزير الاستثمار الذي اصطحبنا –



مجموعة من الصحفيين – لنشاهد علي الطبيعه مصنع

السكر الوحيد بالمنطقة التي تذكرت الحكومة بعد 26 سنه

من حكم مبارك ان تعمرها و كان الذباب اللزج من اوائل

روادها – و بعد ان نزلنا اتوبيس الوزارة في التحرير ركبت

اتوبيس تاني اخضر في اصفر بجنية و بريزة و الله لاواصل

رحلة العودة الي البيت بعد ان انهكني الذباب بسماجته و

لزوجته واتشويت في الحر و تدريجيا نزل ملاك النوم و

غفلت في الاتوبيس و استيقظت علي صوت بناتي رقيق جدا

رغم حالة العنف الت اكتنفت صاحبته وقتها و سمعتها بتقول

" يا واطي يا زباله و اظن ان البنت كانت مهذبة جدا لانها


ظلت تردد هاتين الشتمتين طول الوقت و هو ما يدل ان

قاموس شتائمها يقتصر علي يا واطي و يازبالة المهم فهمت

من كلام البنت مع الناس ان الولد اللي قاعد في الكرسي اللي

وراها حاول يتحرش بها او اتحرش بها فعلا و في زروة

روايتها للناس من حولها التفتت و ضربت الولد بالقلم علي

وشه ضربه جعلته يحاول ان يضربها ...

و المستفز في الموضوع ان جميع الركاب و اغلبهم رجاله لم

يحاول أي واحد منهم ان يدافع عنها و ينهر الولد السافل عن

ضربها و الظاهر ان واحد من الرجالة الموجودين افتكر

فجأة انه راجل فامسك بيدا لولد قل ان تلمس البنت و اشتبك

معه و قال له ازاي تمد ايدك عل بنت و كان الاشتباك قويا

جعل الركاب يتحركون لفكه .... و بعد ان انفض الاشتباك

ظهر شاب غريب جدا ليس له أي علاقة بالموضوع اساسا و

نزل شتايم في البنت المسكينة و حاول ان يعتدي عليها

بالضرب قائلا انتي لو محترمة ملحوظة ابنت كانت محجة و متشمة جدا-ماكنش جه ناحيتك و بعدين

يرجع يقول انت اللي سافلة و فاكرة الناس كلها واطية و قليلة

الادب زيك و انت و انت و انت

هذا الشاب بهتني تماما يعني مش كفاية انك سلبي من البداية

و لم تحاول مساعدة البنت باي مساعدة لا و كمان جاي

تعتدي عليها ايه ده اية اللي بيحصل ده مين ده

....اتصدمت جدا من رد فعل الناس الموجوده اللي مش بس

كانوا سلبيين و تدخلوا بسلبية ايضا في اللحظات الاخير لا و

كمان منعوا البنت لما حاولت تعمل للولد السافل محضر دول

الرجالة اما الستات فكانوا عمالين يسكتوا البنت قائلات ربنا

امر بالستر ما تفضحيش نفسك و كأن البنت حملت سفاحا من

الولد برضاها و رايحة تشنع علي نفسها

هل هي دي مصر و هل هم دول المصرين انا بجد

مصدومة و بالرغم من اني كنت مرهقه جدا من ذباب

النوبارية الا ان النار و الحرقة التي كانت في الصوت

الرقيق الذي استنجد بكل الناس و لم ينجده احد لم يفارق اذني

حتي الان بل و تملكتني الوساوس و التخيلات السوداوية و

تصورتني مكان هذة البنت مقهورة و مظلومة تواجة حفنه

من الجهلة و المكبوتين و المعقدين نفسيا و الكسالى و من

تركوا مرؤتهم في منازلهم و ربما في اماكن بعيدة عن

منازلهم حتي لا يتذكروها قبل ان يخرجوا للشارع

14 comments:

Marwa Friday said...

أميرة ..صباح الفل
أتفهم جيدا شعورك نحو هذه الفتاة
لكن يظهر اننا لازم ناخد حقنا بالدراع ..من غير تعلية صوت ..من غير شتيمة ولا دياولوا ..عارفه حصل لي موقف مشابه من كام سنة ..كنت في سيرفيس ولقيت اللي ايده بتيجي عليا ..قلت يمكن السرفيس والزحمة ..لكن اتضح لي غير كده ..قمت حاطة ايدي على حديد الكرسي ..قام هو حاطط ايده ..وجووووول بأعلى عزمي ضربت ايده اللي على الحديدة ببوكس !..الراجل سحب ايده واتكتم !المشكلة انه كبير!..مصر فيها خير والله العظيم ..بس التخلف والأمية والقرف عامل مفعوله ..عارفه زميلاتي بيستخدموا الدبابيس ..الجزم ..أي حاجة ..-وكلنا محجبات سبحان الله!-أجمد حاجة ان كل واحد ياخد حقه بإيده ..لا تنتظري رجولة من فاقدي النخوة أصلا ..فاقد الشئ لا يعطيه ..ما يمنعش ان فيه ناس جدعان برضه ..أنا متفائلة ..!..ربنا يوفقك يا مرمر ..

amiragad said...

مروة ازيك يا صديقتي عاملة ايه يارب تكي بخير
انا سعيدة جدا انك اول واحدة تعلق عندي ياريت يا مروة نعمل انا و انت و كل من يحب ان يشترك معنا مشروع لتجميع شهادات زي بتاعتك كده عن التحرش و نمد بها منظمات حقوق الانسان و المرأة عشان نحاول نعمل حاجة مروة ارجوكي لو عندك افكار نعملها لمناهضة الموضوع دة تعالي نتعاون و نعملها

yas said...

المواقف دى منتشرة جدا للاسف بس مكنتش متصورة ان الناس بقت سلبية لهذه الدرجة وان الوقاحة توصل للدرجة دى
عموما انا مشكلتى بقي فى المواصلات ان علطول الاقي راجل سنى مش راضي يركب جمبي علشان انا بنت بتحرج اوى مع انى ببقي قاعده ورا فى البيجو يعنى والمكان ورا واسعه جدا وبيكفى اكتر من اتنين وباستحمل الحر علشان ابقي براحتى او واحد سنى برضه اركب معاه يقولى حطى الدوسيه بينا بتغاظ هو انت يعنى هتخاف عليا اكتر من نفسي
مرتين طول الاربع سنين سفر اللى فيهم حد ضايقنى مرة هى اف من بتاعتى اتكتم واعقد يبعد عنى قال يعنى الزحمة اللى كانت السبب واول مرة الحقيقه متكلمتش كنت لسه فى سنة اولى واتكسسفت مش عارفة واتضايقت من نفسي اوى ازاى سكت وبعد كده كنت بقول لنفسي يالا انا جاهزة حد يقرب كده ويشوف هعمله ايه بس مكنش بيحصل ولسه فى قلبي عايزة اهزأحد

amiragad said...

ياسمينه الجميله انابرده اول مرة مرة في كل تجربة بتبقى مربكة و بت سبب ارتباك غير طبيعي بالذات مع المحترمين امثالك مش هاقولك ما ضيقيش نفسك و حاولي تنسي اليوم ده لا انت لازم تفضلي فاكراه عشان تخلفي جواكي طاقة عدوانيه تجاه هذا السلوك
ياسميت عاوزاكي تساعديني و تشتركي معايا في جنع شهادات كتير عن التحرش بكل اشكاله عشان نعمل بها حاجة مع منظمات المجتمع المدني و الصحافه التي اعمل بها لعلتا تغير شئ

yas said...

ميرسي اوى على تشريفك لمدونتى
وانا طبعا يسعدنى انى اساعدك فى جمع الشهادات
بس ياريت معلومات اكتر عن الموضوع

Anonymous said...

هاي يا افندم انا مش عارف اقول مبروك علي ايه ولا ايه والمشكلة انها بتبوخ كل ما كانت متاخرة لكن والله وصولي للمدونه كان بالصدفه البحته عموما مبروك علي الخطوبة وورقة شجر والكارنيه الذي لا اعرف صحفي يستحقه مثلما تستحقينه وبالتوفيق دائما

لو كنت أعلم said...

إزيك يا جميل
إيه الموضوع ده
بجد نرفزتيني

المصيبة إن الموقف ده بيتكرر يومياً
وبنفس التفاصيل

طب تقولي إيه على اللي معاكساتها زادت لما لبست الاسدال
من الآخر الناس بقت كلها سافلة
وحتى اللي بيسكت فهو بيشترك مع الحقير اللي عملها
وما بيفكرش إنها ممكن تحصل لبناته
أو لمراته أو حتى لأخته

أنا لو بإيدي
كنت طلعت تشريع
إنه بدل ما بيعذبوا الناس المحترمة في الاقسام
فالأشكال اللي زي دي هي اللي لازم تتربى في الاقسام

بس المهم تلاقي اللي يبلغ عليهم؟!؟

تحياتي
وما تبقيش تغيبي قوي كده علينا

yas said...

اميرة
كل سنة وانتى طيبة
معلش اتاخرت عليك فى موضوع الشهادات ده معلش اصلى كسولة حبتين وكمان فى الاجازة الفرصة مش متاحة اوى انى اقابل بنات كتير اما الدراسة تيجى ممكن اجمع شهادات اكتر
عموما انا جمعت شوية بس مش عارفة ابعتهملك ازاى
مش عارفة ايميلك
ياريت تقوليلى على الطريقة اللى ابعتلك بيها الشهادات
مع السلامة

amiragad said...

ياسمين انا متشكرة جدا علي اهتمامك عموما ابعتيلي الشهادات علي الايميل
amira_gad83@yahoo.com

واد غلبان said...

اولا السلام عليكم
وبعد
ايوة هى دى مصر
هى مصر اللى كل واحدفيها ماشى جنب الحيط
صحيح لسة فى امل لكن الفاضى هو اللى على السطح
تحياتى

Anonymous said...

انت كسولة كده ليه؟
يا ريت تسرعي الرتم شويه يا اما تقفليها

mohamed el-kholy said...

انا يمكن أول مره ادخل على مدونتك الجميله دى ولحظى طبعا الجميل انك بتكلمى عن هى دى مصر
أيوه يأستاذه هى دى مصر ، مصر اللى فى مخيلتنا خلاص ماتت من زمان قوووى من يوم ما حكمونا العسكر وقتلوا فينا الرجوله والشهامه والنخوه
يانهار أسود دول خلونا نمشى مغمضين عينينا وسدين ودانا وقطعين لسانا
فعلا هى دى مصر مصر العسكر

محمد الخولى

amiragad said...

ياسمينا انا متشكرة جدا لي الشهادات

واحد ملول :انا اسفة جدا علي التأخير في كتابة بوست جديد و لكن و الله غصب عني انا مش كسولة و لا حاجة و لكن دماغي فيها شوية كركبة و مش عارفة اكتب اية و لا ايه و ففضلت انتظر شوية عشان اكتب حاجة جميلة ومش مملة يا ملول

الخولي :شرف كبير لي تدوين معاليك لمدونتي يا واد

mariam said...

اول حاجه اسلم بما انى اول مره ادخل عندك

تانى حاجه انتى مش عارفه دمى اتحرق اد ايه من اللى مكتوب
للدرجه دى الناس بقت غبيه و متخلفه

للدرجه دى الناس مش عندها دم
للدرجه دى تبرير اخطاء الولد و تحميل البنت المسئوليه

يا ريت تكون عملت محضر

الناس الزباله دى مش هينفع معاهم غير كده

بجد انا فقدت اعصابى
الناس دى مش لازم تتساب كده

البنات لازم ياخدوا حقهم
بأى طريقه

اعتذر عن الأنفعال

تحياتى ليكى