Sunday, August 17, 2008

كان نفسي

الله.... لاب توب و نت و مكتب هادي و نصف ساعة فراغ .. احمدك يارب هاكتب بقه بوست جديد
الفترة الماضية و تحديدا منذ منتصف يوليو و انا مطحونة في الشغل و زفاف اختي و بعده باسبوع زفاف اخت محمد و هو ما يعني رحاله مابين ثلاثة محافظات القاهرة و كفر الشيخ و مطروح المهم ربنا سهل
المشكلة ان هذه الفترة كانت مذدحمة بالاحداث و الافكار التي الحت علي لتدوينها و لكني لم اتمكن كان نفسي اقول حسبي و الله و نعم الوكيل في الحكم الصادر ببراءة ممدوح اسماعيل من دم 1035 ضحية عبارة الموت كان نفسي اقول اني لم يعد لدي ذرة ثقة في كل مؤسسات الدوله و علي رأسها القضاء
كان نفسي اكتب عن دول و شعوب تحيا داخل دولة مصر و لكن دون ان يعرف عنها الشعب العادي امثالنا اي شي عندنا دوله النوبة و دولة الصعيد و الاهم و الاغرب دولة البدو اما كما يطلقون علي انفسهم العرب هذة الدوله التي عشت فيها ثلاث ايام اكتشفت عادات و تقاليد و اعراف و قيم و مبادئ لم تخطها كتب حسب قراءاتي المتواضعة و عن دولة العرب كنت هاحكي عن أكواب الشاي الخاصة بهم و التي يبلغ يبلغ طولها اقل من 5 سنتيمتر عن لبسهم و لغتهم – نعم لغتهم و ليس لهجتهم – البطيخ عندهم يعني دليع و الحائط اسمه سيس و الشراب شخشير و الجده حنا .....
كنت عاوزة كمان استفيض في توبيخي لاميرة – اللي هي انا – لتوقفها عن كتابة الادب و تحديدا القصص القصيرة التي اظن انني برعت فيها ايام الجامعة و سجلت مراكز اولي في مسابقات مختلفة
كان نفسي اكتب عن.... اهلا الديسك بيتصل .. و اضح اني مش هاعرف حتي اكمل البوست بس هاحاول اكمل ان شاء الله في بوست تاني







-

5 comments:

تايه في وسط البلد said...

لا لا لا لا
الكلام ده مينفعشي اطلاقا
المدونة قربت تجف يا اميرة
لوسمحتي الحقي نفسك بسرعة

دمتي بكل خير

mostafa rayan said...

ربنا يعينك

إبـراهيم ... said...

أنا كمااااااان منتظر قووووي أميرة اللي بتكتب قصص قصيرة حلوة، عشان أقراها، وأسمعها
....
..
بس السؤال ، هوا الدنيا بتبقى زحمة ف الصيف، ولا احنا مابنحسش بيها قوي إلا ف الصيف، ولا هيا صيف على طول، ولا زحمة على طوووول ، ولا إيه ...

أصل أنا كماااان .
.
.
كان ... نفسي :)

تايه في وسط البلد said...

كل سنة وانت طيبة ورمضان كريم
ودي تاني مرة نقولهالك

amiragad said...

تائة في وسط البلد: دمت انت بالف وخير و حاضر هالحق نفسي

مصطفي : شكرا و ربنا يعينا كلنا
ابراهيم :همتك معايا يمكن ..

و كل سنة و انتم طيبين جميعا