Thursday, September 11, 2008

انا الاولي

شهق شهقة و اتسعت عيناه بلمعة جميلة و اخذ يهرول نحوي بابتسامه اكثر من جميله .. قائلا " اميرة بجد انتي كنتي لسه علي بالي و لسه حالا بطلع التليفون و هاكلمك " اكمل جملته و حمد الله و و نبات صوته ترقص من السعاده فابتسمت متعجبة و قلت مازحة " ايه يا بني ده انا كده هاشك فيك لا لا انا واحده متجوزة دلوقت و استقبالك ده له معاني اخري انا عارفة طبعا ان نصف رجالة البلد جالهم انهيار عصبي و النصف التاني انتحر بعد اعلان خبر جوازي بس هنعمل ايه " فرد قائلا انت فاضية دلوقت لم ينتظر اجابتي و اشار بعفوية الي الكراسي الخالية قال تعالي نقعد هنا جلست و انتظرته يتكلم فلم يفعل و ظل مبتسما و كان لمعان عينية لم يزل مشرقا من خلف النظارة و فات اكثر من دقيقتين و لم يتكلم فقلت ايه الاشتغالات دي اتكلم يا بني فتحدث محافظا علي ابتسامتة التي لم تغب طوال الجلسة قائلا " انا حبيت لا لا انا حبيت و بحب " و احمر وحهه خجلا و اخذ يخلع النظارة و يرتديها يمسحها ويضعها في الجراب ثم يخرجها مرة اخري لولا ابتسامته و لمعان عينية و ارتباكه لم اكن ساصدقه و حينما ايقنت ان الموضوع بجد غمرتني الفرحة و شعرت انه ابني الذي جاء ليقول لي ماما انا بحب ياه بجد و ما كان مني الا ان اقول بجد طب انت سعيد طب حاسس به و استكملنا الحوار و التفاصيل و مشيت و انا في غاية السعادة و الغرور ايضا .. نعم الغرور لاني بالرغم من ان هناك اصدقاء كثيرين اقربمني اليه الي انه اختصني انا بهذا الخبر الرائع و اختصني بوصفه الرائع لحبيبته و ومشعرهما التي نمت في الفترة الاخيرة
ركبت المترو و انا في قمة السعادة من اجل صديقي وفجأة بدر الي ذهني ملحوظه اعتقد انها مهمة و هي بالرغم من اني لست رقم واحد بالنسبة لكل من اعرفهم من حيث الصداقة و القرب الا ان معظم من حب او اتحب منهم كان يختصني بسرحبه او يمنحني لقب اول شخص يعرف خبر هذا الحب .. و هو ماجعلني اسأل ليه انا بالذات ؟؟ بالرغم من اني – و ده اعتراف مني للاسف – ابدو عنيفه جد ا في بعض المواقف لبعض الناس و عصبيه في بعض الاحيان و صامته في احيان اخري

4 comments:

تايه في وسط البلد said...

مش عارف!!ه
هي حصلت كتير يعني؟

فيه ناس كده بتبقي ام الكل او اخت الكل او حبيبة الكل او ملجأ للكل

ومن حقك الغرور

mostafa rayan said...

يمكن بيستبشرو خير بيكي
كل سنة وانتي طيبة

amiragad said...

تائة في وسط البلد: اه و الله كتير جدا الشئ ده يبقي عادي من اصدقاء الدرجة الاولي اللي بيدهشني اتي بابقي درجة تانية و سعات تاله كصديق و برده باكون انا الاولي فيما يخص هذة الموضوعات و شكرا علي المجامله دي
اه للاسف الرسائل ضاعت من عندي انا كمان
مصطفي :كل سنه و انت طيب و ربنا يخليك علي ظنك خير فيه باستبشار االناس بي
نحياتي و احنا في انتظار عودنك و مفاجأتك بعد رمضان ان شاء الله

تايه في وسط البلد said...

يا ستي ولا يهمك
ابعتي بس طلباتك كلها وانا سداد