Sunday, July 22, 2007

بدون عنوان

ساعات اقوم من النوم فرحانة و مزأططه و متفاءله باليوم من غير اي سبب و ساعات اقوم مخنوقة و مش عاوزة اكلم حد و لا اشوف حد و نفسي افضل نايمة علي طول و برده من غير سبب و ساعات تالته اصحي من النوم و ابص لي جامد في المراية و احس اني انا مش انا و اني واحده تانية و افضل ابص في عنية اني الاقيني بس مابالاقنيش
احاسيس غريبة و متناقضة و غير مبرره تنتابني في بداية اليوم اول لما اصحي من النوم و مبعرفش سببها ايه و لا

مصدرها منين و باحاول اتجاهلها عشان اليوم يعدي و احيانا بيعدي و احيانا اخري يكون اليوم طويل وممل ومش بيعدي من تكدس الاحداث فيه يعني النهارده مثلا كان يوم غريب جدا مش عارفة له وصف في بداية اليوم رحت النقابة و انا في قمة السعادة عشان استلم كارنية المشتغليين و في الوقت الذي امد يدي لمدام سهام اخد الكارنية اعود بها خالية الوفاض لان مدام سهام اخبرتني ان اسمي مش موجود ؟؟؟؟؟؟؟؟ ازاي انتابتني وقتها مشاعر مختلطة متناقضة من الضحك و البكاء والصمت و الصراخ و في زروة فقداني الامل قالت الموظفة كارنيهك فوق لسة مانزلش استني شوية و كانت لحظات انتظاري نار تحرق في كل اعضائي و فجأة ظهر الكارنية من بين طيات اوراق احد العاملين اخدته و طلعت اجري خايفة ياخدوه مني تاني و ومع توارد المكالمات علي للتهنئة بالكارنية استعدت نفسي من الخضة و بدأت تدب الفرحة في روحي و مع اول رقصة فرح لقلبي جاءتني مكالمة اسكتت قلبي تماما عن الرقص و النبض ايضا –كما شعرت به- و لكن للاسف مازلت علي قيد الحياه
للمرة التانية احاول استعادت نفسي و ذهبت لاصدقائ بدأت استعيدني بعض الشئ و فجأة باضرب بعيني لقيت جرنال الاهرام و صعقني خبر خصخصة مياة الري ذلك الخبر الذي جعلني احمل هم كل فلاحي مصر – باعتباري من الارياف و باعرف يعني اية زراعة و يعني ايه ميه و يعني ايه ارض –
و تخيلت وقتها مزرعتنا جرداء و تخيلت ايضا شجر الجوافة و التوت اللي قدام بيتنا ميت من العطش و ظهرت امامي صورة شجرة التين و العنباية اللي عند خالي و هي مقتولة بفعل حكومة حمقاء تخيلت مصر بلا ورق الشجر الذي احبه ….اسف انني دخلتكم في الاقتصاد و السياسة و خرجت عن سياسة مدونة التي كانت اول تدوينه فيها وعد بالابتعاد عن السياسة و الاقتصاد و لكن اعمل ايه حزينة جدا علي ارضي وزرعي و رق شجري …

4 comments:

Marwa Friday said...

صباح الورد والشربات ..
إزيك يا سكر ..مبروك علينا دخولك عالم التدوين ..أنا متابعاكي في بص وطل و الدستور ..
مبروك عليكي الكارنيه والنقابه -عقبالي يارب بعد كام سنه كده بلاش اعد!-..أما خبر خصخصة مياه الريّ فأفزعني أنا الأخرى لأني من بلد فلاحين أيضا ..وأفزعني عودة فيلم الأرض دون محمد أبو سويلم! ..عارفة يا أميرة مش بعيد يخصخصوا الشمس والهوا ..ودقات القلوب -إذا اكتشفوا انها بتولد طاقة وبالتالي تدر فلوس ..بنكنوت يعني!..حسبي الله ونعم الوكيل ..ربنا يوفقك ومنتظرين المزيد منك إن شاء الله

لو كنت أعلم said...

ألف مبروك ياجميل على المدونة

أنا كمان متبعاكي في الدستور

هقولك إيه

مرحبا بك في عالم التدوين المجنون جدا
جدا جدا

ومبروووووووووووووك على كارنيه النقابة

لولولوييييييييي

دي زغرودة من القلب
أما موضوع خصخصة الماء

فده حاجة ما تقلقش خالص

لإن اللي مش لاقي مية يسقي بيها أرضه

يسقيها عصير

ولن اتعجب قريبا إن لم تخصخصنا حكومتنا الالكترونية الذكية

بانتظار سوق العبيد

أتمنى نكون أصدقاء وتزوري مدونتي يا جميل

تحياتي

amiragad said...

مروة جمعة :-
ميرسي جدا علي ذوقك و علي زيارتك لمدونتي الجديدة و يارب اقدر اعمل تدوينات تعجبك زي شغلي اللي بيعجبك في الدستور و موقع بص و طل مرة تانية اشكرك و اتمني ان نكون اصدقاء و ان نتواصل باستمرار

لو كنت أعلم:-
لو كنت اعلم انكي ستدخلين علي مدونتي بهذة السرعه لكنت اجبرت وحيد من زمان عشان يعملها اشكرك علي استجابتك لدعوة مدونة ابو سويلم و اتمني ان نتواصل بشكل ابدي

واحد said...

أميرة ..تدوين بعد المعاش ..ماعلينا
مبروك عليكي إني عديت على مدونتك