Sunday, July 29, 2007


سؤااااااااااال





سؤال قد يبدو ساذج للبعض و قد يبدو برئ للاخرين في



حين انه يبدو تافه و ربما خبيث لبعض الناس و لكنه دائما


يطرح نفسة بالحاح و بغلاسه احاول من خلالها اللغوصة


و التنقيب بداخل الاخرين و بداخلي كذلك لاجد الجواب


المقنع المنطقي الذي اتقبله بلا اي مناقشة او جدال و اسلم

به السنوات الباقية في حياتي ارجوكم لو حد يعرف الاجابة



علي سؤالي يقولها فورا مهما كانت قاسية او صادمة


لية الناس الاشرار دايما يفضلوا اشرار مهما تعاملت معاهم

برقة و هدوء و اخلاق عالية لية كل مما تحاول تلغي


الكرة القاموس العاطفي لقلبك

لاقتناعك الداخلي انه مفيش شخص منقوع و معجون بمية


الشر و لازم تلاقي في كل شرير




جانب خير و طيب و لو ضئيل زي رشدي اباظة في فيلم مش فاكرة اسمة و لكن رشدي اباظة كان اسمه الاوسطي




اونكل عزت لما خطف بنت الجواهرجي و بعدين قلبه حن في النهاية و خالف المعلم الكبير و قرر ابقاء الطفله علي




قيد الحياة و اعادتها الي اهلها دون حتي ان يأخذ الفدية و كان المقابل ان يدفع حياته فداءا للجزء الخير اللي جواه



لية مايبقوش كل الاشرار رشدي اباظة و ينسو انهم اشرار و مجرمين و ينسو و يسامحوا لية الشرير قلبه ما بيحنش



غير بس في الافلام العربي القديمه









11 comments:

لو كنت أعلم said...

أنا مبسوطة إني أول واحدة هتعلق عندك

أولا الفيلم كان اسمه ملاك وشيطان

أما بالنسبة للشر والأشرار

انسي

يا بنتي ده أحنا في زمن تألق الأشرار

وكل مين ليه في نفسه أي سنتوفة شر
فدي فرصته إنه يطلعها

بصراحة شديدة

الطيب في الزمن ده يتاكل بسهولة

فممكن الواحد يكون طيب زي البنت في الفيلم وخبيث في نفس الوقت

لأني بصراحة كنت بحس في تصرفات البنت في الآخر خبث واستدرار عالي لمشاعر الاسطى المعلم عزت

يعني ما كانتش بريئة قوي كده

تحياتي ياجميل
وياريت تشرفيني على مدونتي

أحمد حربية said...

تخيلي لغاية دلوقت مش عارف ان كان ده شيء كويس ولا وحش؟

أحمد

خيرالدين said...

السؤال محير

يمكن علشان الناس العبيطه-المصطلح على تسميتهم طيبين-يفضلوا كده يقدموا السبت والاحد والاسبوع كله وفى الاخر الناس الوحشه الشريره-مش زى رشده اباظه-يقولوا لهم
لسه فيه حد كده
انت اللى طيب بس
يا عم انت معانا فى كوكب الارض
ومثل هذه الجمل التى يتأكد معها الطيب انه فعلا عبيط
ولازم يبقى محمود المليجى
ومحمود مرسى
وبلاش توفيق الدقن علشان كده دمه خفيف

نصيحه
بلاش الاسئله اللى بتقلب المواجع


الحمد لله كنت هأطول عليك بس ربنا ستر

" آدم " said...

حلوة المدونة يا بنت يا صحفية يا جميلة يا اميرة جاد ، وحسب آخرين منهم أنتى ملك ..يا ورقة شجر اكتبى اكتبى اكتبى اكتبى ..فضفضي احنا زهقنا .. مين عارف يمكن الكتابة تبقى فارقة .. فارقة ولا مش فارقة .. برضه اكتبي. ما تيجى تاكلى لقمة معايا . انا باكل دلوقتى بطاطس بالكاتشب ومخلل .. فشخرة بقى.اسمى آدم ودى الحاجة الوحيدة اللى انا عارفها فى الدنيا دى.وكمان ما عرفتهاش بنفسى

rana 3amra said...

ياااااااااااااااااااااه

اميرة جاد
مبروووووووك ع الدخول الى ذاك العالم الاخضر :))))))
واهلا بكى يا فتاة البلوجات اشرقت
:))))

amiragad said...

لو كنت اعلم مرسي جدا علي اهتمامك بمدونة ناشئة زيي بس قوليلي انت بتفتكر اسماء الافلام ازاي

احنا:انا اسفة جدا لو كنت قلبت عليك المواجع بس حبيت افضفض

ادوم مش عاوزااك تعيش و تصدق انك بتاكل بطاطس بالكاتشب انت تلاقي كنت بتاكل من عند الاستاذ ابو عماد بس ناسي
رنا متشكرة جدا علي زيارتك لمدونتي و حب نتواصل اكثر

السلحفاة تطير said...

مفيش خير مطلق ، ومفيش شر مطلق

إبـراهيم ... said...

أعرف بالصدفة ؟؟؟؟



.
طيب

لو كنت أعلم said...

بريئة يابيه
مين اللي قال إن أنا مسحت تعليقك عندي
لا والله

بس أنا لقيتك معلقة على البوست ده
في بوست قديم

يعني إنت اللي غلطانة مش أنا
تماموز

وبعدين حد يمسح تعليق حد عسل زيك

أما بالنسبة لأسماء الأفلام فوالله دي بتيجي بالبركة
ده أنا حتى ساعات بانسى اسم حد من أصحابي قريب قوي

تماموز

Anonymous said...

لا مؤاخذة إيه اللى انت مكتباه ده
ده يدوب يجيب ربع كيلو بطاكس

Anonymous said...

عارفه يااميرة انا زمان من كام سنه كنت شايفه الدنيا بمبى قوى ولما الواحد اطحن فى الدنيا شويه وشاف ناس واتعامل معاهم وطلعوا بجد سورى يعنى زبالة بدأت اتعلم بس طبعا بعد ايه لما الواحد استنزف كتير من عواطفه ومشاعره مع بشر ميستهلوش فبقيت دايما اقول لنفسى هو انا لوكنت شريره زى الناس الكتير اللى حوالينا كنت هكون اكثر راحة من دلوقتى يعنى اكدب وانافق واخدع واخون وابقى سوسه كبيرة ياترى هبقى مرتاحه؟ المشكلة بقى بجد انى مش عارفه ابقى وحشه عشان انا اساسا مش بحب الناس دى.فلازم نتمسك بحقنا ان احنا نفضل كويسين ولكى منى خالص تحياتى